Factors that affect oral production of English in language students

  • Pedro Antonio Morales Uriostegui Universidad Juárez Autónoma de Tabasco
  • Eleazar Morales Vázquez Universidad Juárez Autónoma de Tabasco
Keywords: English, language teaching, oral expression, affective factors

Abstract

Oral production of the English language is one of the skills that causes the most complications for language learners. Some authors have pointed out that the origins of these complications can be varied, from aspects related to the teaching-learning environment to personal factors in students such as emotions. For this reason, this article presents an investigation that was carried out at the Universidad Juárez Autónoma de Tabasco with the participation of students of the Bachelor of Languages, with the aim of identifying the factors that affect their oral production in English and thereby being able to establish teaching methods that meet the needs of learners. The research was of mixed approach and descriptive type. A structured questionnaire was used in which quantitative and qualitative data could be collected. The results showed that the students have difficulties due to the little practice of English during their classes, since they do not feel sufficiently prepared to express themselves orally in English when they are evaluated or when they must speak with other people, since they do not carry out enough activities to be able to improve. their oral production. This circumstance also affects the learners emotionally, as they are afraid to participate and when they speak English they often feel very nervous, embarrassed, anxious and even unable to communicate.

References

Cortés, M. & Iglesias, M. (2004). Generalidades sobre Metodología de la Investigación. Campeche, México: Universidad Autónoma del Carmen. https://www.ucipfg.com/Repositorio/MIA/MIA12/Doc/metodologia_investigacion.pdf

Del Castillo Negrete, Y. E. (september 13th, 2010). La motivación en el estudiante de idiomas en los primeros dos semestres. Congreso Iberoamericano de Educación, Buenos Aires, República Argentina. https://www.adeepra.org.ar/congresos/Congreso%20IBEROAMERICANO/ACCESO/R0862_DelCastillo.pdf

Figueroa-Vidal, R. A., & Intriago-Macías, J. R. (2022). Estrategias para la Producción Oral del Idioma Inglés en la Comunicación de los Estudiantes. Polo del Conocimiento, 7(3). https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/3730

Gonzáles Magallanes, I. A. & Caldera Montes, J. F. (2018). Desarrollo de la producción oral en el idioma inglés mediante la implementación de estrategias cooperativas en el nivel superior. Revista educ@rnos. https://www.researchgate.net/publication/331596028_Desarrollo_de_la_produccion_oral_en_el_idioma_ingles_mediante_la_implementacion_de_estrategias_cooperativas_en_el_nivel_superior

Kalan, M. (2007). Las dificultades lingüísticas y afectivas de la expresión oral en clase y en la vida real. Las destrezas orales en la enseñanza del español L2-LE, (2), 981-996. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/17/17_0981.pdf

Krashen, S. (1982). Principles and Practice in Second Language Acquisition. Prentice-Hall.

Méndez López, M. (2016). Las emociones en el aprendizaje de una lengua extranjera: su impacto en la motivación. Revista Internacional De Lenguas Extranjeras / International Journal of Foreign Languages, (5), 27-46. https://doi.org/10.17345/rile5.1002

Navarro dos Santos, H. D. C., & Zarate Rodríguez, W. E. (2016). Dificultades que presentan los estudiantes en la producción oral del inglés en el grado quinto de primaria del Liceo Max Planck. (Degree thesis, Universidad de la Salle). https://ciencia.lasalle.edu.co/lic_lenguas/169

Olivarez Oropeza, G. (2017). El uso de estrategias para desarrollar la expresión oral en inglés en estudiantes de segundo semestre de bachillerato del CECyTE Tecamachalco (Master’s thesis, Universidad Iberoamericana de Puebla). http://hdl.handle.net/20.500.11777/3343

Sagastegui Toribio, E. E., Vilca Aguilar, L. M., & González Castañeda, A. C. (2018). Estrategias de enseñanza-aprendizaje para mejorar la producción oral en inglés de los estudiantes de la Escuela de Idiomas de la UCV2017. UCV-Scientia, 10(1), 75-81. http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-SCIENTIA/article/view/1770

Published
2022-12-13
Section
Artículos Científicos