Proposal for a course-workshop for the management of anxiety in university students

  • Jacqueline Arzate Gordillo Instituto Politécnico Nacional
  • José Alfredo Jiménez Benítez Instituto Politécnico Nacional
  • María del Rosario Rocha Bernabé Instituto Politécnico Nacional
Keywords: Course-workshop, Anxiety, University students

Abstract

This paper presents the proposal of a course-workshop for the management of anxiety in university students, particularly in higher-level students, as an alternative for the prevention of anxiety symptoms. The problem that exists around anxiety, the general objective, the specific objectives, the general structure of the workshop, the inclusion and exclusion criteria for the participants and the instruments to measure the level of anxiety and that determine the ways of coping are developed in situations that can generate anxious states. The course-workshop is carried out in the school period from August 2022 to January 2023 at the Escuela Superior de Cómputo del Instituto Politécnico Nacional and the results obtained are presented.

References

Agudelo, D. M., Casadiegos, C. P. y Sánchez, D. L. (2008). Características de ansiedad y depresión en estudiantes universitarios. International Journal of Psychological Research, 1(1), 34-39.

Amor, G., Vega, A., Villena, A. Gómez, C., Morales-Asencio, J. M. y Hurtado, M. M. (2018). Implicación de usuarios diagnosticados de Trastorno de Ansiedad Generalizada en la elaboración de una guía de práctica clínica. Universitas Psychologica, 17(2), 1-10.

Andreo, A., Pascual, H., y Orteso, F. J. (2020). Ansiedad y estrategias de afrontamiento. European Journal of Health Research, 6(2), 213-225.

Arrieta, K. M., Díaz, S. y González, F. (2014). Síntomas de depresión y ansiedad en jóvenes universitarios: prevalencia y factores relacionados. Revista Clínica Familiar, 7(1), 14-22.

Aznar, A. I. (2014). Evaluación de un programa de prevención de la ansiedad en adolescentes. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 1(1), 53-60.

Bojorquez, J. D. (2015). Ansiedad y rendimiento académico en estudiantes universitarios. (Tesis de Maestría). Universidad San Martín de Porres, Lima, Perú.

Cardona-Arias, J. A., Pérez-Restrepo, D., Rivera-Ocampo, S., Gómez-Martínez, J. y Reyes, A. (2014). Prevalencia de ansiedad en estudiantes universitarios. Revista Diversitas: Perspectivas en Psicología, 11(1).

Carrasco-Bravo, D. M. y Mayo-Parra, I. (2019). La prevención psicoeducativa familiar de los trastornos del comportamiento en adolescentes. Luz, 18(2).

Carreño, S y Medina-Mora, M. E. (2018). Panorama epidemiológico de los trastornos mentales, su impacto entre el balance trabajo familia. Instituto Nacional de Psiquiatría Ramón de la Fuente Muñiz.

Castillo, C., Chacón, T. y Díaz-Véliz, G. (2016). Ansiedad y fuentes de estrés académico en estudiantes de carreras de la salud. Revista de Investigación en Educación Médica, 5(20), 230-237.

Castro, A. R. (2010). Referentes teóricos relacionados con el tratamiento de trastornos de ansiedad con técnicas de relajación. Revista Información Científica, 66(2).

Eisenberg, D., Gollust, S. E., Golberstein, E. y Hefner, J. L. (2007), Prevalence and Correlates of Depression, Anxiety, and Suicidality Among University Students. American Journal of Orthopsychiatry, 77(), 534-542.

Fernández, M. (2022). Respiración diafragmática. Respirar para calmar la ansiedad. https://www.awenpsicologia.com/respiracion-diafragmatica/

Frías, H. (2019). Más de 264 millones padecen ansiedad a nivel mundial. Gaceta UNAM. https://www.gaceta.unam.mx/mas-de-264-millones-padecen-ansiedad-a-nivel-mundial/

Gantiva, C. A., Luna, A., Dávila, A. M. y Salgado, M. J. (2010). Estrategias de afrontamiento en personas con ansiedad. Psychologia. Avances de la disciplina, 4(1), 63-72.

Gaytan, M. A. (2014). Programa terapéutico de reducción de ansiedad ante los exámenes, dirigido a los estudiantes del centro NUFED No. 40 de la aldea de San Lorenzo el Cubo. (Tesis de licenciatura). Universidad Rafael Landívar, La Antigua, Guatemala.

González, M. T. (1993). Aproximación al concepto de ansiedad en psicología: su carácter complejo y multidimensional. Aula: Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca, 5(0), 9-22.

González, F. M. (2007). Instrumentos de Evaluación Psicológica. Editorial Ciencias Médicas.

González, L. y Martínez, C. M. (2011). Rendimiento escolar, ansiedad y estilos de enfrentamiento en estudiantes universitarios. (Tesis de licenciatura). Universidad Pedagógica Nacional, Unidad Ajusco, Ciudad de México.

Heinze, G. y Camacho, P.V. (2010). Guía clínica para el Manejo de Ansiedad. Ed. S. Berenzon, J. Del Bosque, J. Alfaro, M.E. Medina-Mora. México: Instituto Nacional de Psiquiatría. (Serie: Guías Clínicas para la Atención de Trastornos Mentales).

Hosman, C., Jane-Llopis, E. y Saxena, S. (2004). Prevención de los Trastornos Mentales: Intervenciones Efectivas y Opciones de Políticas. Oxford University Press.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía, INEGI (2021). Presenta INEGI resultados de la primera encuesta nacional de bienestar autorreportado (ENBIARE) 2021. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2021/EstSociodemo/ENBIARE_2021.pdf

Jadue, G. (2001). Algunos efectos de la ansiedad en el rendimiento escolar. Estudios Pedagógicos, 27(), 111-118.

January, J., Madhombiro, M., Chipamaunga, S., Ray, S., Chingono, A. y Abas, M. (2018). Prevalence of depression and anxiety among undergraduate university students in low- and middle-income countries: a systematic review protocol. Systematic Reviews, 7(57).

Jiménez, J. A. (2022). Propuesta de taller psicoeducativo con enfoque cognitivo-conductual para el afrontamiento de la ansiedad en estudiantes de la Escuela Superior de Cómputo del Instituto Politécnico (ESCOM-IPN). (Tesis de Licenciatura). Universidad Nacional Autónoma de México.

Londoño, N. H., Jaramillo, J. C., Castaño, M. C., Rivera, D. P., Berrio, Z. y Correa, D. (2015). Prevención de la depresión y la ansiedad en estudiantes universitarios. Revista Psicologia e Saúde, 7(1), 47-55.

Marcué, P. C. y González, R. (2017). Las emociones y el rendimiento académico: la ansiedad ante los exámenes en estudiantes universitarios. Congreso Nacional de la Investigación Educativa, San Luis Potosí.

Organización Mundial de la Salud, OMS. (2017). Día Mundial de la Salud Mental 2017- La salud mental en el lugar de trabajo. https://www.who.int/mental_health/es/

Organización Mundial de la Salud, OMS. (2021). Salud mental del adolescente. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health

Organización mundial de la salud, OMS. (2022). La pandemia por COVID-19 provoca un aumento del 25% en la prevalencia de la ansiedad y la depresión en todo el mundo. https://www.paho.org/es/noticias/2-3-2022-pandemia-por-covid-19-provoca-aumento-25-prevalencia-ansiedad-depresion-todo

Ortiz, J. (2017). Estrategias de afrontamiento en el desarrollo de la ansiedad ante la evaluación académica en estudiantes universitarios. (Tesis de maestría). Universidad del Norte.

Reyes, V., Alcázar, R. J., Resendiz, A. y Flores, R. (2017). Miedo, ansiedad y afrontamiento: estudiantes universitarios mexicanos. Revista Iberoamericana de Psicología, 10(1), 83-92.

Robles, R., Varela, R. Jurado, S. y Páez, F. (2001). Versión mexicana del inventario de ansiedad de Beck: propiedades psicométricas. Revista mexicana de psicología, 18(2), 211-218.

Romero, L. R. (2009). Trastornos de ansiedad. (Tesis de Licenciatura). Universidad Nacional Autónoma de México, México.

Sakin, N., Ercan, I., Irgil, E. y Sigirli, D. (2010). Anxiety Prevalence and Affecting Factors Among University Students. Asia Pacific Journal of Public Health, 22(1), 127-133.

Salandro, C. B. (2014). Consentimiento informado y práctica psicológica. Instrumentación de la norma en el ámbito clínico-privado de la ciudad de Mar del Plata. (Tesis de Licenciatura). Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina.

Salvador, J. J. (2012). Ansiedad: una propuesta de taller. (Tesis de licenciatura). Facultad de Psicología, Universidad Nacional Autónoma de México.

Sánchez, M. D., De la Fuente, J. y Peralta, F. J. (2007). Mejora del proceso de enseñanza-aprendizaje a través del asesoramiento psicoeducativo. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 5(3), 853-878.

Wristen, B. G. (2013). Depression and Anxiety in University Music Students. Update: Applications of Research in Music Education, 31(2), 20-27.

Published
2023-05-13
Section
Artículos Científicos

Most read articles by the same author(s)