Functions of a Virtual Platform to Favor the Teaching-Learning of Languages

  • Giselle Marina Gómez Sánchez Universidad Juárez Autónoma de Tabasco
  • Eleazar Morales Vázquez Universidad Juárez Autónoma de Tabasco
Keywords: language teaching, digital media, educational technology

Abstract

One of the technological applications that has had the greatest impact in recent years has been virtual environments in education. However, the expansion of these virtual educational platforms has revealed shortcomings both in teaching methods and in learning strategies and styles, especially in academic fields in which face-to-face interaction had been until recently the only form contemplated for the acquisition of specific knowledge, such as the language learning process. Therefore, this article seeks to identify the functions of the Microsoft Teams platform that may be useful for language learners, as well as to point out those that require further guidance from teachers and specific strategies on the part of learners in order to be taken advantage of.

References

Almeida, P. y Zambrano, C. (2020). Fundamentos para potenciar el proceso de aprendizaje del idioma inglés a través de la música. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 5(1), 33-41. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7408919.

Álvarez, E. (2017). La didáctica de la lengua en entornos virtuales de aprendizaje: el caso concreto de la enseñanza-aprendizaje del español como lengua extranjera y la plataforma Eleclips. RED. Revista de Educación a Distancia, (55), 1-20. Recuperado de http://dx.doi.org/10.6018/red/55/6.

Area, M. (2009). Manual electrónico. Introducción a la tecnología educativa. España: Universidad de La Laguna.

Ausubel, D. (1982). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. Editorial Trillas.

Cañar, A. M., Andrango, M. F. y Muso, E. O. (2021). La educación del futuro mediante plataformas virtuales. Dominio de las Ciencias, 7(1), 1208-1225. Recuperado de http://dx.doi.org/10.23857/dc.v7i1.1772.

Chávez, L. M. (2018). El impacto de las tecnologías digitales en la enseñanza de lenguas extranjeras. Revista Varela, 18(51), 278-290. Recuperado de http://revistavarela.uclv.edu.cu/.

del Pino, C. y Aguado, E. (2012). Internet, Televisión y Convergencia: nuevas pantallas y plataformas de contenido audiovisual en la era digital. El caso del mercado audiovisual online en España. Observatorio (OBS*), 6(4), 57-75. Recuperado de https://doi.org/10.15847/obsOBS642012590.

Díaz, S. (2009). Plataformas educativas, un entorno para profesores y alumnos. Temas para la Educación, (2), 1-7.

Díaz, C. H. y Jansson, L. (2011). El aprendizaje del inglés y el uso de tecnologías: percepciones de estudiantes y profesores de inglés del nivel secundario chileno. Matices en Lenguas Extranjeras, (5), 1-37. Recuperado de http://www.revistas.unal.edu.co/index.php/male/index.

Fernández, P. (2018). La enseñanza de lenguas extranjeras a través de las nuevas tecnologías: reflexiones y propuestas. Thélème. Revista Complutense de Estudios Franceses, 33(2), 139-158. Recuperado de http://dx.doi.org/10.5209/THEL.59585.

Garza, A. (2002). Estrategias didácticas para apoyar el proceso de autoaprendizaje del inglés en el módulo VIII de cuarto semestre en la preparatoria N° 2 de la UANL (Tesis de maestría). Universidad Autónoma de Nuevo León, Monterrey. Recuperado de http://cdigital.dgb.uanl.mx/te/1020146966/1020146966.html.

Krashen, S. (1982). Principles and Practice in Second Language Acquisition. Retrieved from http://www.sdkrashen.com/content/books/principles_and_practice.pdf.

Lightbown P. y Spada, N. (2013). How languages are learned. Oxford University Press.

Martínez, E., López, D., Escamilla, D. y Álvarez, L. M. (2017). La importancia de las plataformas educativas virtuales como herramienta de apoyo a la educación tradicional. Revista de Tecnología y Educación, 1(1), 16-24.

Martínez, J., Rodríguez, V. y López, G. (2014). El uso de la tecnología para facilitar el aprendizaje del idioma inglés. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, (2).

Martín, H. J. y Cuadros, R. (2012). Las plataformas e-learning en el aula. Un caso práctico de Edmodo en la clase de español como segunda lengua. Marcoele, Revista de Didáctica Español como Lengua Extranjera, (15), 1-20.

Mayer, R. (2005). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. New York, United States: Cambridge University Press.

Medina, M. y Medrano, A. (2017). Creencias de los estudiantes y docentes de la Licenciatura en Lenguas Modernas sobre las series de televisión como herramienta de enseñanza y aprendizaje de inglés. (Tesis de licenciatura). Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá. Recuperado de https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/34172.

Pedroza, V. (2020). Neologismos en informática: el aumento de neologismos a partir de la aparición de internet y el desarrollo tecnológico. (Trabajo de grado). Universidad Iberoamericana, Ciudad de México.

Rodríguez, N. (2016). ¿Las TIC como mediadoras en la enseñanza-aprendizaje de lenguas extranjeras? Opción, 32(10), 569-588. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31048901031.

Sánchez, J. (2009). Plataformas de enseñanza virtual para entornos educativos. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (34), 217-233. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36812036015,

San Román, K. E., Mendoza, E., Yepez, A. R., Magaña, A. y Ara, S. (2020). Utilización de plataformas virtuales educativas en la práctica docente universitaria. Un caso de estudio. Revista Iberoamericana de Ciencias, 7(1), 11-19.

Selinker, L. (1972). Interlanguage. International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, 10(1-4), 209-231. Retrieved from https://doi.org/10.1515/iral.1972.10.1-4.209.

Soler, Y. y Lezcano, M. G. (2009). Consideraciones sobre la tecnología educativa en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Una experiencia en la asignatura Estructura de Datos. Revista Iberoamericana de Educación, 49(2), 1-9.

Viñas, M. (2017). La importancia del uso de plataformas educativas. Letras, 1(6), 157-169. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/61390 .

Published
2022-12-18
Section
Artículos Científicos