Analysis of the Results of the EGEL-Ceneval 2017-2019 of the Degree in Computer Science of the UABC

  • Saúl Méndez Hernández Universidad Autónoma de Baja California
  • Eva Olivia Martínez Lucero Universidad Autónoma de Baja California
  • Maricela Sevilla Caro Universidad Autónoma de Baja California
  • Ricardo Ching Wesman Universidad Autónoma de Baja California
  • Adelaida Figueroa Villanueva Universidad Autónoma de Baja California
Keywords: Ceneval, Egel, evaluation, graduate, computing

Abstract

The present work analyzes the historical results 2017-2019 of the graduates of the Universidad Autónoma de Baja California (UABC) in the General Exit Examination of Bachelor of Computer Science (EGEL-I) applied by the Centro Nacional para la Evaluación de la Educación Superior (Ceneval). This analysis provided elements to evaluate the professional training received in university classrooms and identify the areas of knowledge to be reinforced to improve their professional performance. In the first part of this research, the review and analysis of books, magazines, databases, and electronic documents related to the subject of study was carried out. In the second part, the collection of the individual results of the EGEL-I supporters in the Tijuana, Ensenada and Mexicali university campuses was carried out. In total, the results of 384 students were considered. Several areas of opportunity were found on each of the campuses. One of them is the need to spread relevance among EGEL students, not only because of the importance of receiving recognition for outstanding or satisfactory performance, but also because these results can be considered by employers to adequately incorporate themselves into the professional field.

References

Briceño, S., de la Cruz, J. y Canto, P. (2011). El EGEL visto por los sustentantes: significados asociados a la prueba y al TDSS. Ponencia presentada en el XI Congreso Nacional de Investigación Educativa. Yucatán, 2011. Recuperado de http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v11/docs/area_16/1277.pdf

Centro Nacional de Evaluación para la Educación Superior [Ceneval]. (2017). Guía para el sustentante. Examen General para el Egreso de la Licenciatura en Informática. Ciudad de México, México: Centro Nacional de Evaluación para la Educación Superior. Recuperado de http://www.ceneval.edu.mx/.

Christie, C. A. and Marvin, C. A. (2012). An Evaluation Theory Tree. In Marvin, C. A. (ed.), Evaluation Roots (pp. 11-57). United Kingdom: Sage.

Cortés G. (2019). Evaluación del logro del perfil de egreso. Recuperado de http://docencia.ucsc.cl/wp-content/uploads/sites/30/2019/06/Modelo-de-evaluaci%C3%B3n-del-logro-del-perfil-de-egreso.pdf

Gago, A. (2000). El Ceneval y la evaluación externa de la educación en México. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 2(2), 106-114. Recuperado de https://redie.uabc.mx/redie/article/view/30.

Gago, A. (2002). Apuntes acerca de la evaluación educativa (1.a ed.). México: Secretaría de Educación Pública.

Jiménez, J. (2017). La Evaluación de los Egresados de Formación Profesional en México: Reflejo de la Implementación de la Política de Competitividad en la Educación Superior. https://www.redalyc.org/pdf/2750/275050047035.pdf

López, R. (coord.) (2017). Origen y evolución del Ceneval. México: Centro Nacional de Evaluación para la Educación Superior. Recuperado de https://docplayer.es/79887381-Origen-y-evolucion-del-ceneval.html.

Pérez, O. y Pinto, R. (2020). Determinantes de la inserción laboral de egresados universitarios en México. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(21). Recuperado de https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/732/2602

Plan Nacional de Desarrollo 2013-2018. (20 de mayo de 2013). Diario Oficial de la Federación. Recuperado de http://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5299465&fecha=20/05/2013.

Ponce, S., Medivil, G. (2013). Esquema para el proyecto de fortalecimiento de los aprendizajes en la Facultad de Pedagogía e Innovación Educativa. http://pedagogia.mxl.uabc.mx/Seccion%20Documentos/Esquema_de_fortalecimie nto_del_perfil_de_los_estudiantes.pdf

Presidencia de la República. (12 de julio de 2019). Plan Nacional de Desarrollo 2019-2024. Diario Oficial de la Federación. Recuperado de http://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5565599&fecha=12/07/2019.

Roldán, L. (2004). Elementos para evaluar planes de estudio en la educación superior. https://www.redalyc.org/pdf/440/44029111.pdf

Romero, M. y Pérez, M. (2009). Cómo motivar a aprender en la universidad: una estrategia fundamental contra el fracaso académico en los nuevos modelos educativos. Revista Iberoamericana de la Educación, (51), 87-105. Recuperado de https://rieoei.org/historico/documentos/rie51a04.pdf

Toscano, B., Ponce, J., Margain L. y Vizcaíno, O. (2016). Estudio exploratorio de los resultados del EGEL-I-Ceneval como base para identificar factores que determinan su acreditación. Revista EducateConCiencia, 9(10), 64-82. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/301585640_Estudio_Exploratorio_de_los_Resultados_del_EGEL-I-

CENEVAL_como_Base_para_Identificar_Factores_que_Determinan_su_Acreditacion

Universidad Autónoma de Baja California [UABC]. (2019). Plan de Desarrollo Institucional (PDI) 2019-20123. Baja California, México: Universidad Autónoma de Baja California. Recuperado de http://www.uabc.mx/planeacion/pdi/2019-2023/PDI_2019-2023.pdf

UNISON(s.f). Características del EGEL. https://dise.unison.mx/egel.html

Published
2022-03-24
Section
Artículos Científicos