Identification of reflective students in the Faculty of Accounting and Administration C-I of the Autonomous University of Chiapas
Abstract
This article emanates from the research Reflective learning in higher education students in Mexico, whose main objective was to know to what degree university students in Mexico make use of reflective processes in their learning strategies during their professional training, it was proposed to identify to the reflective students at the Faculty of Accounting and Administration C-I of the Autonomous University of Chiapas, since according to the literature on the subject, the reflective moment seems to be the cognitive instance to generate new knowledge through inventions, innovations, discoveries, creations and all kinds of new processes products of human intellect. The research was carried out between 2022 and 2023, with a population of 2,172 students in six HEIs in the Mexican Republic, among which this work focuses its attention on the FCyA C-I of Unach, with a sample of 1,191 students, equivalent to 55% , -of which 601 are female (50.3%) and 590 are male (49.7%)- turning out to be the largest among the HEIs under study, and offers degrees in administration, accounting, tourism management and computer systems. The results indicate that, both in the study of the total population and the FCyA C-I sample, only one student turned out to be highly reflective when answering the first six questions of the questionnaire in its reflective option. This is a student enrolled in the fourth semester of the Bachelor's degree in computer systems, at the aforementioned Faculty and University, approximately 19 years old.
References
Crespo-Cabuto, A, González-Frías, M. T. y Madrid-López, E. J. (2019). Propiedades psicométricas de un instrumento para medir habilidades del pensamiento reflexivo en estudiantado universitario. Revista Electrónica Educare (Educare Electronic Journal), 23(3) EISSN: 1409-4258, 1-13. doi: http://dx.doi.org/10.15359/ree.23-3.16. http://www.una.ac.cr/educare.
Dewey, J. (1989). Cómo pensamos: nueva exposición de la relación entre el pensamiento reflexivo y proceso educativo. España: Paidós. https://www.facilitadores-alfa.org/wp-content/uploads/2020/10/Como-pensamos.-Jhon-Dewey.pdf.
González, J. (1998). Epistemología de la ciencia administrativa. Revista Administración y organizaciones, Vol. 1, Num. 1, nov. Universidad Autónoma Metropolitana, Departamento de producción económica, Xochimilco, Distrito Federal, México.
Moreno, C. X. (2012). Formación del pensamiento reflexivo en estudiantes universitarios. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 4 (9), 595-617.
Hernández, S., R., Fernández, C., C. y Baptista, L. M. (2014) Metodología de la investigación.McGrawHill. https://apiperiodico.jalisco.gob.mx/api/sites/periodicooficial.jalisco.gob.mx/files/metodologia_de_la_investigacion_-_roberto_hernandez_sampieri.pdf.
Laisequilla R., M.E. (2018). Pensamiento reflexivo para el desarrollo y perfeccionamiento de habilidades superiores de pensamiento. Revista Internacional de Educación y Aprendizaje, 6(3), ISSN 2255-453X. Global Knowledge Academics. Fundación Universitaria Iberoamericana, Universidad Internacional Iberoamericana. http://journals.epistemopolis.org/index.php/ educación.
Locke, J. (1999). Ensayo sobre el entendimiento humano. Fondo de Cultura Económica. México.
Moguel, L., M. (2003). Aprendizaje organizacional: naturaleza, evolución y perspectivas. Estudio de caso en cuatro organizaciones en México. Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Iztapalapa, [Tesis doctoral]. https://www.eumed.net/tesis-doctorales/2011/mjml/indice.htm.
Organización de las Naciones Unidas (ONU). (1987). Informe de la Comisión Mundial sobre el Medio Ambiente y el Desarrollo. https://www.ecominga.uqam.ca/PDF/BIBLIOGRAPHIE/GUIDE_LECTURE_1/CMMAD-Informe-Comision-Brundtland-sobre-Medio-Ambiente-Desarrollo.pdf
Página Web de la Facultad de Contaduría y Administración C-I [FCyA C-I] (2023). Universidad Autónoma de Chiapas (UNACH). https://fca.unach.mx/. (Corregido).
Piaget, J. (1991). Seis estudios de psicología. España. Edit Labor. http://dinterrondonia2010.pbworks.com/f/Jean_Piaget_Seis_estudios_de_Psicologia.pdf
Rojas S., R. (2013). Guía para realizar investigaciones sociales. Plaza y Valdez. https://raulrojassoriano.com/cuallitlanezi/wpcontent/themes/raulrojassoriano/assets/libros/Antologia-Libros-Raul-Rojas-Soriano.pdf.
Ruffinelli, A. (2017). Formación de docentes reflexivos: un enfoque en construcción y disputa. Educ. Pesqui., São Paulo, 43(1), 97-111. http://dx.doi.org/10.1590/S1517-9702201701158626. Universidad Alberto Hurtado, Santiago, Chile.
Webster, A. (2000) Estadística aplicada a los negocios y la economía. 3ª. ed. Colombia. McGraw Hill. https://dennismontes2.files.wordpress.com/2014/11/estadistica_negocios.pdf
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, en La Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa(PAG) se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artículos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado.