Non-school education and pedagogical mediation. A journey with the use of ICT at the Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo
Abstract
The purpose of this study was to analyze the characteristics of the computer tool designed and implemented at the Michoacana University of San Nicolás de Hidalgo for the application of non-school education called the Nicolaita Virtual University System (SUVIN), in relation to the incorporation of google classroom from the intensification of the use of platforms derived from the COVID 19 Pandemic, which were institutionally instrumented for communicative support: teachers-students and for the development of content in the academic trajectories. The objective outlined was focused on knowing the opinion of the entire universe made up of 84 students from the first semester of the Open System of the Faculty of Law and Social Sciences regarding the interaction between teacher-student-didactic material as pedagogical mediation, level of inclusion for the use of the internet, image of platforms, ease of access to content and entry for individual and collaborative work, navigation and preferences. An exploratory study that made it possible to collect information through the application of a questionnaire, from a totally random simple random sample, which allowed an investigation to be carried out on certain properties of a data set, in which the quality of the sample is representative by showing adequately the characteristics of the investigated population. The results showed the need for instructional designs that favor learning processes, as well as the preference for the use of the SUVIN platform with respect to google clasrrom to carry out the training processes.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, en La Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa(PAG) se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artículos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado.