Optimization model for the organization of archives in the school control area of a public university of pedagogy
Abstract
In Mexico, most of the public or private institutions lack a correct management and organization of the archives, this in the long term becomes a serious administrative and time problem, therefore, the efficiency and effectiveness are diminished, so it is necessary to identify quickly where this lack of organization is generated and solve it immediately.
The present work manages to develop a proposal for a model to solve the problems of file organization within the area of school control of a Public University of Pedagogy.
The problem was diagnosed through a series of interviews applied to the person in charge of the school control area of the Public University of Pedagogy and to the personnel who work in this area, in addition to a questionnaire to the teachers who work in the educational institution, object of study.
The results of the instruments evaluated and identified the weaknesses and problems, among which the following stand out: lack of an optimization model, the management of files and records, the saturation of work that exists within the area of school control, lack of training for the area's personnel and the large amount of files that are handled on a daily basis.
The creation of the optimization model will help the proper organization of files and documents, as well as the correct decision making within the institution will benefit, significantly improving the time in which daily activities are carried out.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, en La Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa(PAG) se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artículos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado.