Gender stereotypes from a child's perspective
Abstract
Cultural constructs, such as gender concepts, are introduced to new generations in the context of social interactions. Children and adolescents have formed a notion of femininity and masculinity that, to a greater or lesser extent, responds to certain traditional stereotypes. The purpose of this research is to approach the gender concepts of a group of elementary school students by reviewing the descriptions of male and female characters created by themselves. To this end, we analyzed the characteristics that participants related to behaviors, actions, and attributes typical and/or expected of women and men. This research was conducted with students from two elementary schools, located in middle-class neighborhoods in the Guadalajara Metropolitan Area, covering a population of 542 children, 258 boys and 284 girls, whose ages ranged from 6 to 12 years old. The analysis of the data collected was carried out using an adaptation of Fiske, Cuddy, Glick, and Xu's (2002) Model of Stereotype Content. The results revealed a greater attachment to traditional roles in older students and when the gender of the character and the creator was the same. The most substantial changes proposing a more critical stance on gender identity are shown mainly in the perspective of women's competence; however, they are not so significant as to imply a transformation of the image of femininity and masculinity.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, en La Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa(PAG) se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artículos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado.