Online social service, an emerging strategy applied by the university autónoma de chiapas in response to the covid-19 contingency
Abstract
The Universidad Autónoma de Chiapas, in an effort to provide students with a safe option to continue with their education processes, developed the social service project called Program of attention to educational backwardness in the basic and high school levels in the state of Chiapas, to assist students of the entity in the basic and high school levels with educational backwardness through distance counseling. The objective of this article is to visualize the challenges faced by social service providers when interacting with different actors involved in carrying out this activity and the means used to do so. The methodology consisted of a review of the reports (partial and final) submitted by the students and a questionnaire applied to them. 16 students from different undergraduate programs participated in the project, in an attempt to identify what interested them in the project, their expectations, the problems they faced, access to and use of ICTs. The students mentioned that at the beginning the project was interesting, doing everything from home and the idea of supporting the most vulnerable population seemed exceptional and pertinent. However, they faced inconveniences such as the commitment of the beneficiaries, their availability, the relationships established with teachers and authorities in the receiving instances, the advice received to do their social service, their own activities as students, the availability and use of technology, connectivity in remote areas, among others. In spite of the inconveniences, there is learning that students value, such as culminating this process in spite of the multiple adversities. Through the social service program, students showed interest and skills to contribute to vulnerable sectors of the population, either by providing advice to improve learning or training people who lack technological skills, and also allowed us to visualize a number of advantages and limitations of the modality.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, en La Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa(PAG) se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artículos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado.