Between two worlds: Challenges of transitioning from heritage languages to Spanish and its impact on educational practices in the highlands of Chiapas

  • María Emelina Santiago García Universidad de Málaga

Abstract

Learning a second language is a complex process that involves a series of challenges, especially when transitioning from an indigenous language to Spanish. There are numerous factors that limit educational processes and diminish the knowledge acquired by students in indigenous communities. Low learning outcomes are often attributed to a lack of intellectual capacity; however, in the majority of cases, these challenges stem from a limited comprehension of instructions, either due to language barriers or insufficient prior knowledge aligned with the academic expectations of the preceding grade level.

This paper examines some of the main barriers and hurdles that students face when learning Spanish as a second language alongside formal education. It draws on prior research and includes a year-long collection of experiences from students and teachers in the tsotsil community of Lázaro Cárdenas, Chilil, Huixtán, Chiapas.

References

Aronin, L. y Singleton, I. D. (2018). Multilingualism in Society and Education.

Bastiani G., José, Ruiz-Montoya, L., Estrada Lugo, E., Cruz Salazar, T., y Aparicio Q., J. A. (2012). Política educativa indígena: Práctica docente, castellanización, burocracia y centralización de la educación como limitaciones del éxito pedagógico en la región Ch'ol, Chiapas. Perfiles educativos, 34(135), 8-25.

Bertely Busquets, M. (Coord.). (2006). Historia, saberes indígenas y nuevas etnicidades en la escuela. CIESAS.

Blanco, E. (2019). Análisis de la brecha de aprendizaje entre indígenas y no indígenas en la enseñanza primaria en México. Revista electrónica de investigación educativa, 21, e16.

Bourdieu, P. (1991). Language and Symbolic Power. Harvard University Press.

Cano Ruiz, A. (2019). Dificultades de escritura en estudiantes de telesecundaria de una comunidad indígena. CPU-e. Revista de Investigación Educativa, (28), 183-206.

Carnoy, M., Santibañez, L., Maldonado, A., y Ordorika, I. (2002). Barreras de entrada a la educación superior y a oportunidades profesionales para la población indígena mexicana. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), 32(3), 9-43.

Cummins, J. (2000). Language, power and pedagogy, Clevedon: Multilingual Matters

De la Cruz Orozco, I. D. L. y Heredia Rubio, B. (2019). Asistencia y deserción escolar de la juventud indígena en Secundaria. Revista electrónica de investigación educativa, 21, e24.

Del Carpio, K. (2023). Educación intercultural bilingüe: el pueblo tsotsil en Chiapas, México. Sinergias diálogos educativos para la transformación social, (15), 83–108.

Esteban Guitart, M., Damián, R., Jane, M., y Pérez Daniel, M. R. (2011). Identidad étnica y autoestima en jóvenes indígenas y mestizos de San Cristóbal de las Casas (Chiapas, México). Acta Colombiana de Psicología, 14(1), 99-108.

Ferreiro, E. (1997). "Alfabetización: Teoría y práctica". México: Siglo XXI Editores.

Gracia, M. A., y Horbath, J. E. (2019). Procesos de enseñanza-aprendizaje en escuelas comunitarias e indígenas del sureste mexicano. anuário antropológico, 44(2), 205-226.

Grajales, M. y Santiago R. (2019). La educación multigrado y la diversidad cultural en la zona escolar 117 del estado de Chiapas. En Villa et al. (Coords), Las ciencias sociales y la agenda -nacional. Reflexiones y propuestas desde las ciencias sociales (pp. 1177-1198). COMECSO: México.

Hamel, R. E., Brumm, M., Avelar, A. C., Loncon, E., Nieto, R. and Castellón, E. S. (2004). ¿Qué hacemos con la castilla? La enseñanza del español como segunda lengua en un currículo intercultural bilingüe de educación indígena. Revista mexicana de investigación educativa, 9(20), 83-107.

Juárez, M., E. (2018). El bilingüismo en la educación indígena. Prácticas y retos en contextos escolares diferentes (Tesis de maestría inédita). Universidad Pedagógica Nacional, Ciudad de México.

Juárez Bolaños, D., Vargas Vencis, P., y Vera Noriega, J. Á. (2015). Condiciones de trabajo y prácticas didácticas de profesores que atienden escuelas primarias rurales en México.

Kalman, J. y Reyes, I. (2016). On literacy, reading, and learning to read in Mexico. Prospects 46, 407–421.

López, L. E. (2009). Reaching the unreached: Indigenous intercultural bilingual education in Latin America. Paper commissioned for the EFA Global Monitoring Report 2010, Reaching the Marginalized. UNESCO.

Martínez, C. (2020). Desafíos de la infraestructura educativa en comunidades indígenas de los Altos de Chiapas. Revista de Estudios Latinoamericanos, 25(1), 110-125.

May, S. (Ed.). (2014). The multilingual turn: Implications for SLA, TESOL and bilingual education. Routledge.

Meentzen, A. (2007). Políticas públicas para los pueblos indígenas en América Latina. Fundación Konrad Adenauer.

Mignolo, W. D. (2000). Local Histories/Global Designs: Coloniality, Subaltern Knowledges, and Border Thinking. Princeton University Press.

Ruiz L., A., y Quiroz L., E. (2014). Educación comunitaria: una propuesta alternativa para los pueblos indígenas de Oaxaca–México. Polis. Revista Latinoamericana, (38).

Santillán Hernández, A. S., y Vargas Sánchez, J. R. (2022). Descomposición de la desigualdad del rendimiento escolar por condición de pobreza en estudiantes mexicanos. Análisis Económico, 37(95), 125–141.
https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/ae/2022v37n95/Santillan

Schissel, J. L., De Korne, H. y López-Gopar, M. (2018). Grappling with translanguaging for teaching and assessment in culturally and linguistically diverse contexts: teacher perspectives from Oaxaca, Mexico. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 24(3), 340-356.

Smith, L. T. (2021). Decolonizing Methodologies: Research and Indigenous Peoples (3rd ed.). Bloomsbury Publishing.

Snow, C. E. (2002). Reading for understanding: Toward an R&D program in reading comprehension. Rand Corporation.

Tello, J. (2004). Chiapas: la guerra y la paz 1994-2004. Enrique Krauze: México Nuevo Siglo. [video] YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=DgPtbAlxLYQ
Published
2025-08-02
Section
Artículos Científicos