The proactive praxis (practice) of students in legal clinics in Mexico
Abstract
The purpose of clinical teaching is to set aside the lecture or theoretical class, to move to a practical teaching in which the students will exercise their theoretical knowledge to solve real cases, this type of methodology aims to put the student face to face with their reality at the time of obtaining knowledge.
The legal clinics will help the student to relate with the clients (users), as well as to carry out a research work which will help him/her to determine his/her legal strategy, which should be consulted with his/her professor who will only serve as a guide at the moment of resolving the legal conflict.
Therefore, the different types of clinical teaching that exist will be analyzed and how this teaching model has allowed law students to obtain the necessary skills and abilities for their professional life.
The review of the clinical teaching models will allow us to know which are the advantages and contributions obtained with this type of pedagogical teaching, with the purpose of implementing more legal clinics in Mexico, as well as to seek the strengthening of the already existing ones.
In Mexico there are very few law universities that have this type, of teaching, this is why I believe it is important to apply this type of methodology in all universities, law schools and institutes, with the sole purpose that students learn not only theory but also develop their practical skills.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, en La Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa(PAG) se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artículos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado.