Developing the autonomy of the child in the evaluation of their own learning
Abstract
With the adoption in México of a curriculum for the basic education in the language área based in the social practices, the process of knowledge, has been complexed in a notable way. Particularly, those process that has been with the punctual following of the knowledges and their use to guide and the didactic process, now it has to reoriented to integrate in a consistence way with the new orientations of the actual plans and study programmes. Consequently, the present research aims to establish a formative evaluation process that gives permenent advance in the learning of the students in first grade of basic education inside the acquisition ambit in the written language. Our principal supossed is that the developed process let to take the best desitions in the didactic work in this área, and will let the advances of the comunication with other educational changed agents. Starting, in an investigation process action develped by the teacher in colaboration with the principal and the parents, is to put into practice in a reflective plan of work that try to allow the most autonomy of each student to follow their own process in a knowledge evaluation. The principal component of this plan consists in the creation of spaces of autonomies evaluations for the students, in a framework of a reading and writting situations focus on social practices of language. The results of the followings are based in planned actions, by now, gives results that the students are capable children that asume an important autonomy and responsability in the following of their own knowledges.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, en La Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa(PAG) se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artículos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado.