Use of virtual walls and its relationship with learning styles in teaching geography
Abstract
Virtual walls like Padlet have become a powerful tool, since they allow different forms of communication to be shared in real time to develop school activities. On the other hand, within the teaching process it is important to consider the role that learning style plays, since not all of us learn in the same way. The proposal of this research consists of analyzing whether the use of virtual walls is a tool that integrates the three learning styles of students studying the Bachelor's Degree in Geography at the National Autonomous University of Mexico during the development of the class. The results indicate that the dissemination and consultation of videos, audios and infographics on Padlet positively affects the learning of geography and motivation. In conclusion, the Padlet virtual wall allows students and teachers to share and discuss various educational resources such as videos, audios and infographics in order to facilitate learning.
References
Beltrán-Martín, I. (2019). Using Padlet for collaborative learning. HEAD’19 5th international conference on higher education advances, 201-211. http://dx.doi.org/10.4995/HEAd19.2019.9188
Chen, Y. M. (2022). Understanding foreign language learners’ perceptions of teachers’ practice with educational technology with specific reference to Kahoot! and Padlet: A case from China. Education and Information Technologies, 27, 1439-1465. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10649-2
Elsayary, A., Meda, L., Karaki, S. y Mohebi, L. (2024). The effective use of virtual communication in an online professional development program: investigating teachers’ attitudes. Turkish Online Journal of Distance Education, 25(1), 78-94. https://doi.org/10.17718/tojde.1228480
Gamboa, M. C., Briceño Martínez., J. J. y Camacho González., J. P. (2015). Caracterización de los estilos de aprendizaje y canales de percepción de estudiantes universitarios. Opción, 31(3), 509-527. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31045567026
Giler-Loor, D., Zambrano-Mendoza, G., Velásquez-Saldarriaga, A. y Vera-Moreira, M. (2020). Padlet como herramienta interactiva para estimular las estructuras mentales en el fortalecimiento del aprendizaje. Dominio de las Ciencias, 6(3), 1322-1351. https://doi.org/10.23857/dc.v6i3.1376
Janeiro-Marín, N. (2014). Aproximación a la influencia de la metodología de enseñanza en el aprendizaje del alumnado, atendiendo a sus canales perceptivos ya sus estilos de aprendizaje [Tesis de maestría]. Universidad Pública de Navarra, España. https://hdl.handle.net/2454/11349
Karan-Aynagoz, E. y Unal, B. (2024). Technology-based self-regulated learning strategies and english self-efficacy in online learning environments. Turkish Online Journal of Distance Education, 25(1), 52-66. https://doi.org/10.17718/tojde.1186230
Naamati-Schneider, L. y Alt, D. (2023). Enhancing collaborative learning in health management education: an investigation of Padlet-mediated interventions and the influence of flexible thinking. BMC Medical Education, 23, 846. https://doi.org/10.1186/s12909-023-04796-y
Pardo-Cueva, M., Chamba-Rueda, L. M., Gómez, Á. H. y Jaramillo-Campoverde, B. G. (2020). Las TIC y rendimiento académico en la educación superior: Una relación potenciada por el uso del Padlet. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (E28), 934-944.
Salica, M. A. (2019). Carga cognitiva y aprendizaje con TIC: estudio empírico en estudiantes de química y física de secundaria. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (24), 67-78. https://doi.org/10.24215/18509959.24.e08
Sevilla, M. E. y Castro, A. Z. (2021). Padlet como estrategia de enseñanza colaborativa en el proceso de aprendizaje. CIENCIAMATRIA, 7(13), 173-192. https://doi.org/10.35381/cm.v7i13.478
Shuker, M. A. y Burton, R. (2021). Educational Technology review: Bringing people and ideas together with ‘Padlet’. Journal of Applied Learning and Teaching, 4(2), 121-124. http://journals.sfu.ca/jalt/index.php/jalt/index
Viñas, R., Secul-Giusti, C., Viñas, M. y López, Y. (2017). La herramienta Padlet como acto de comunicación digital. 4º Jornadas de TIC e Innovación en el Aula 30 de octubre al 3 de noviembre de 2017 La Plata. Más allá del Aula Virtual. Universidad Nacional de La Plata, Argentina.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, en La Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa(PAG) se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artículos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado.