Use of virtual walls and its relationship with learning styles in teaching geography

  • Eduardo Domínguez-Herrera Universidad Nacional Autónoma de México
  • Elizabeth Hernández Morales Universidad Nacional Autónoma de México

Abstract

Virtual walls like Padlet have become a powerful tool, since they allow different forms of communication to be shared in real time to develop school activities. On the other hand, within the teaching process it is important to consider the role that learning style plays, since not all of us learn in the same way. The proposal of this research consists of analyzing whether the use of virtual walls is a tool that integrates the three learning styles of students studying the Bachelor's Degree in Geography at the National Autonomous University of Mexico during the development of the class. The results indicate that the dissemination and consultation of videos, audios and infographics on Padlet positively affects the learning of geography and motivation. In conclusion, the Padlet virtual wall allows students and teachers to share and discuss various educational resources such as videos, audios and infographics in order to facilitate learning.

References

Aboal, L. M. (2022). Uso del Padlet en el Máster Universitario en Didáctica de la Lengua en Educación Infantil y Primaria. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 2(1), 163-178. https://doi.org/10.51660/ripie.v2i1.83

Beltrán-Martín, I. (2019). Using Padlet for collaborative learning. HEAD’19 5th international conference on higher education advances, 201-211. http://dx.doi.org/10.4995/HEAd19.2019.9188

Chen, Y. M. (2022). Understanding foreign language learners’ perceptions of teachers’ practice with educational technology with specific reference to Kahoot! and Padlet: A case from China. Education and Information Technologies, 27, 1439-1465. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10649-2

Elsayary, A., Meda, L., Karaki, S. y Mohebi, L. (2024). The effective use of virtual communication in an online professional development program: investigating teachers’ attitudes. Turkish Online Journal of Distance Education, 25(1), 78-94. https://doi.org/10.17718/tojde.1228480

Gamboa, M. C., Briceño Martínez., J. J. y Camacho González., J. P. (2015). Caracterización de los estilos de aprendizaje y canales de percepción de estudiantes universitarios. Opción, 31(3), 509-527. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31045567026

Giler-Loor, D., Zambrano-Mendoza, G., Velásquez-Saldarriaga, A. y Vera-Moreira, M. (2020). Padlet como herramienta interactiva para estimular las estructuras mentales en el fortalecimiento del aprendizaje. Dominio de las Ciencias, 6(3), 1322-1351. https://doi.org/10.23857/dc.v6i3.1376

Janeiro-Marín, N. (2014). Aproximación a la influencia de la metodología de enseñanza en el aprendizaje del alumnado, atendiendo a sus canales perceptivos ya sus estilos de aprendizaje [Tesis de maestría]. Universidad Pública de Navarra, España. https://hdl.handle.net/2454/11349

Karan-Aynagoz, E. y Unal, B. (2024). Technology-based self-regulated learning strategies and english self-efficacy in online learning environments. Turkish Online Journal of Distance Education, 25(1), 52-66. https://doi.org/10.17718/tojde.1186230

Naamati-Schneider, L. y Alt, D. (2023). Enhancing collaborative learning in health management education: an investigation of Padlet-mediated interventions and the influence of flexible thinking. BMC Medical Education, 23, 846. https://doi.org/10.1186/s12909-023-04796-y

Pardo-Cueva, M., Chamba-Rueda, L. M., Gómez, Á. H. y Jaramillo-Campoverde, B. G. (2020). Las TIC y rendimiento académico en la educación superior: Una relación potenciada por el uso del Padlet. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (E28), 934-944.

Salica, M. A. (2019). Carga cognitiva y aprendizaje con TIC: estudio empírico en estudiantes de química y física de secundaria. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (24), 67-78. https://doi.org/10.24215/18509959.24.e08

Sevilla, M. E. y Castro, A. Z. (2021). Padlet como estrategia de enseñanza colaborativa en el proceso de aprendizaje. CIENCIAMATRIA, 7(13), 173-192. https://doi.org/10.35381/cm.v7i13.478

Shuker, M. A. y Burton, R. (2021). Educational Technology review: Bringing people and ideas together with ‘Padlet’. Journal of Applied Learning and Teaching, 4(2), 121-124. http://journals.sfu.ca/jalt/index.php/jalt/index

Viñas, R., Secul-Giusti, C., Viñas, M. y López, Y. (2017). La herramienta Padlet como acto de comunicación digital. 4º Jornadas de TIC e Innovación en el Aula 30 de octubre al 3 de noviembre de 2017 La Plata. Más allá del Aula Virtual. Universidad Nacional de La Plata, Argentina.
Published
2024-08-28
Section
Artículos Científicos