Objetivos de Contenido e Idioma Claros para Clases de Instrucción Basada en Contenido
Abstract
When planning a lesson for Content-based Instruction (CBI), scholars recommend to include both content and language objectives. Somehow, there is a tacit assumption that CBI teachers already know how to write clear and integrated objectives. Nevertheless, some well-known researchers have claimed that this is a fallacious assumption. Writing clear and integrated content and language objectives for CBI does not happen automatically. Therefore, teachers find themselves wondering: Where should I consult for finding the content and language objectives for my lessons? What language should my lesson focus on? What are the elements of my content and language objectives? Is there a formula for writing content and language objectives? To mention a few. Based on the available literature and without the intention of being exhaustive, this work aimed at providing the answers to these few of the many questions teachers commonly ask when writing their objectives for CBI lessons. To attain this goal, the researchers consulted the limited literature available in this respect. The literature review revealed that writing clear and integrated content and language objectives for CBI is an intricate process. Objectives written for content or language lessons as separated subjects are diametrically different from the ones written for CBI. It also evidenced the urgent necessity of a guide for CBI teachers to write their objectives. Based on these results, the authors proposed a guide for writing clear and integrated content and language objectives for CBI lesson plans. This proposal aims at helping those pre-service and in-service novice teachers who are initiating this journey in CBI.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, en La Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa(PAG) se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artículos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado.