Compliance with national quality indicators for the non-school modality of postgraduate programs from an ICT analysis
Abstract
The conditions and needs demanded by those who wish to study at the postgraduate level have changed, so it is imperative to find educational modalities that facilitate the learning process, allow flexibility of time and space, for which non-school modalities are a real option. For this, an analysis was carried out on the use and application of information and communication technologies of a Public Higher Education Institution, based on the national quality indicators of the National Quality Postgraduate Program of the National Council of Science and Technology and the National Association of Universities and Institutions of Higher Education, as a strategy in the implementation of postgraduate studies in non-school modalities. Subsequently, a survey was applied with a response of 22 questionnaires from 6 academic organisms that allowed to determine the degree of use of knowledge by academics at the postgraduate level, about the quality indicators for postgraduate programs.
Based on the information and results obtained, the research provided findings that show what level of knowledge of national indicators, production of scripts and materials by teachers and the use of various support materials, learning products, exploration of other educational technologies and teaching techniques.
Finally, it was concluded that despite knowing the national quality indicators for non-school modalities in postgraduate courses, the implementation of these studies is low.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, en La Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa(PAG) se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artículos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado.