Ethical competition in the training of teachers at the university
Abstract
Introduction. A study on the ethical competence of teachers is presented and developed based on the results of a survey on the ethics of teaching and teaching applied to a sample of students of the Degree in Pedagogy of the Complutense University of Madrid. Course objective: to account for the components of ethical competence and the role it plays in mediating the learning that the teacher is responsible for in the educational paradigm for professional competencies. Methodology: survey applied to students who were being trained in the Degree in Pedagogy, the instrument of which was a questionnaire with open questions from which the responses obtained from the question regarding the values proposed by the surveyed students for the future are presented and exposed. teacher training. Results: The ethical competence is structured with two types of components: a) ethical components which are; teacher values (33%), ethical attitudes to support learning (32%), teacher virtues (5%), and b) pedagogical components that include; innovative pedagogical skills (24%), traditional pedagogical skills (4%), teacher training and updating (3%). Conclusion: the present study of ethical competence articulates this competence with the role of mediator of teacher learning, realizing that this competence plays a key pedagogical and educational role in this mediation practice carried out by the teacher.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, en La Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa(PAG) se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artículos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado.